Зад кадър с Димитър Христов (54ka)

0
763

Да се срещнеш на живо с Димитър Христов е онова познато тръпнещо очакване, като при концерт, в очакване на автограф от голяма, любима звезда. Аз също съм фотограф. Дори веднъж съм снимал наравно с него. Тогава той тичаше, падаше дори подир конете. В интерес на истината не разбирах какво прави. Тайничко го имитирах, някъде в страни без да му се пречкам. Всеки път, когато в редакцията на ЕЗДА по един или друг повод попаднеше негова снимка, съм докосвал с ръка екрана или хартията, за да погаля, да усетя, да се уверя, да погълна опит.Няма такива кадри!

Едва, след години разбрах истината. И тя е много далече от репортажната фотография, далече от „откосното“ щракване в режим „спорт“ на фотоапарата. Разбрах, че това е призвание в досег с изкуство. Благодаря на клуб „Фото свят“, че организираха този шанс да чуя какво ще разкрие, какво ще разкаже Димитър Христов за виртуозността си да снима коне. Срещата в столичното заведение „Essence centre“ бе истинска приказка в света на фотографията и повече от вълнуващо преживяване за мен, за което Димитър дори не предполага.

Документалистиката при сътворяването на всеки един продукт от другата страна на медала, винаги е била много интересна тема. Да навлезеш из дебрите на тайните, на трудностите, на изкуството, това е, като чарковете на фотоапарата. Трябва търпение, познание да можеш да ги сглобиш.

„Зад кадър с Димитър Христов“, така се откри и тематичната сбирка, на която пристигналия от Добрич, където живее и работи, Димитър Христов разкри спецификата на това, с което се занимава. Неговите кадри са различни. От дълги години наблюдава и изучава конете, тяхната същност и движения. Начинът, по който улавя техния образ, е уникален и неповторим, което само по себе си е голямо богатство. „Поканихме го, защото той е изключителен професионалист, от който можем само да се учим. На срещата той сподели проста истина, а именно, че хубавите неща стават бавно, също както и неговите кадри. За заснемането на един кадър, който да удовлетвори разбиранията му за естетика, красота и безкомпромисност, той отделя не часове, а дни. За нас беше удоволствие той да ни гостува и да представи изкуството си в детайл, с внимание и голяма доза хумор“, сподели Емануил Трейман шеф на клуб „Фото свят“.

Прийомите, които ползва при снимане и обработка, остават като свидни мои записки във бележника. Те са обект на интерес само от запалени фотографи. За широката публика и ценителите фотографиите му говорят сами за себе си. Останах изненадан, че повече от 20 години се занимава с фотография. Мислех го за много, ама за много млад, а той се оказа натрупал опит, ерудиран творец. Пропътувал и пътуващ стотици километри, за да снима само 2 секунди. Всъщност толкова е времето, в което можеш да уловиш беговите коне или рисаците по време на гонка от точния кадър, в точния момент.

Димитър казва, че абсолютно натуралния, за мен, а мисля и за всички, архетипен кон, е митично създание – олицетворява свободата и силата в най-чистия им и неподправен вид. След тези думи прозрях, Христов успява да покаже в миг, това което малцина умеят – благородството, което излъчват конете. Без задръжки твърдя, че той снима чистокръвно. Магичност, мистичност, дори на места има и религия във фотосите му. Погледът му върху енергията на конете, арт похвата, пипването, докосването в дадена точка, това е невероятно умение, явно дадено на малцина.

В пооръфания си тефтер записах и нещо, което Димитър сподели пред толкова много фотографи, а именно, че за добрия кадър не е задължително скъпото оборудване. Важно е да познаваш и умело, бързо да боравиш с техниката си. Един от похватите на снимащия коне в България е ползването на широк обектив, който позволява разгръщане на пространството, подчертава и предава допълнителни енергия и динамика на действието. Е, недостатък е, че използването на широкия обектив предполага непосредствена близост до обекта – в случая коне. Но който го е страх от мечки, не ходи в гората, нали? А светлината – това е истинската нагайка на Димитър Христов, която кара конете да се заиграят пред обектива му. Светлината, която може да промени, ситуацията, ракурса, сюжета, туптенето в кадър.

Фотографиите на Димитър Христов можете да разгледате на уеб сайт www.54ka.org

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Въведи текст
Въведи име